Podsumowanie sezonu bazowego 2023

Od zamknięcia baz namiotowych SKPG Kraków minęło kilka miesięcy. Chcieliśmy przedstawić krótkie podsumowanie tegorocznych wakacji na Lubaniu, Gorcu i w Radocynie.

Zima zaczęła na dobre, za oknami mieliśmy już pierwszy mróz, pierwsze zaspy śniegu i Słońce znikające za horyzontem o 4 po południu. Dlatego zapraszamy Was na krótki powrót do ciepłych wakacyjnych miesięcy i podsumowanie sezonu bazowego. W ostatni piątek odbyło się spotkanie podsumowujące funkcjonowanie baz SKPG w dobiegającym końca roku.

Sezon bazowy trwał w tym roku aż 74 dni. Bazy udzieliły następującą liczbę noclegów: Gorc – 2048 noclegów, Radocyna – 1911 noclegów i Lubań – 1773 noclegów. Zapraszamy do zapoznania się z krótkim podsumowaniem opiekunów poszczególnych baz.

Co było słychać na Gorcu?

Baza Gorc funkcjonowała dla turystów od 26 czerwca do 31 sierpnia 2023. Sezon rozpoczęliśmy rozbijaniem w weekend 24-25 czerwca. W sobotę padało, obrzydliwie padało, ale na szczęście w niedzielę wyszło słońce i udało się bazę rozbić w całości. Był to jubileuszowy 55. sezon gorcowy!

Sam sezon przebiegł spokojnie i bardzo sympatycznie. Przez bazę przewinęło się dużo turystów. Popandemiczna tendencja wzrostowa jest dalej widoczna. Pobiliśmy rekord – udzieliliśmy ponad 2000 osobonoclegów! Znaczenie ma niskobudżetowość bazowych wakacji, zauważamy większe zainteresowanie wśród rodzin z dziećmi, które przybywają na

Gorc na kilka dni wywczasu.

W tym roku odbył się też jubileuszowy 30. Gorcstok. Nie za bardzo reklamowany i nie promowany za bardzo był odpowiednio kameralny, jak na taką okrągłą edycję. Po prostu było spokojniej i klimatycznie. Około 250 uczestników.

W tym sezonie nie robiliśmy na bazie większych inwestycji i wymiany sprzętu. Nie było takiej

potrzeby, ale na kolejne wakacje już czekają nowe namioty (skauty). Kupiliśmy “nowy” NS na kuchnię, żeby nam na głowę w deszczowe dni nie kapało, ale niestety dalej kapie. Gdyby

się trafiła jakaś lepsza okazja, to szukamy NSa na kuchnię dalej…

Ze zwijaniem mieliśmy więcej szczęścia, udało się na sucho zwieźć wszystko do Jamnego. Ekipa mniejsza niż na rozbijaniu, ale konkretna, wielce zaangażowana i wiedząca co robić! I

to było fantastyczne! Dziękuję! Wielce dziękuję za wszelką zwijaniową pomoc! Zamknęliśmy 55. sezon bazowy na Gorcu i 16. sezon naszego wspólnego z Pestkiem oberbazowania. Siedząc na ławeczce bazowego w kuchni i patrząc na majdan, człowiek się zastanawia jakim cudem to się dzieje właśnie tu? Dzieje się, bo jest zacna grupa cudnych ludzi, którym się chce tworzyć to miejsce. Zatem czas na wielkie podziękowania za kolejne wakacje z Bazą na Gorcu dla Wszystkich zaangażowanych! Bazowych, Praktykantów, wszystkich Wspomagających, dla Ekipy Gorcstokowej! Zapraszamy Was bardzo znów! Specjalne podziękowania należą się Michałowi, który nam bazę wozi i przechowuje, przygotowuje drewno na opał i kosi halę, pomaga, kiedy trzeba pomóc.

Dziękuję OberBazowym Radocyny i Lubania za współpracę, wszelkie rozmowy i wsparcie!

Dziękuję wszystkim, którzy w tym roku po prostu bazę odwiedzili i pomyśleli miło o tym

naszym wspólnym miejscu na ziemi. Bez Was wszystkich nie byłoby Gorca! Niech się te

nasze bazy toczą, działają i będą miejscami pełnymi radości, niesamowitości i dobrych

spotkań!

Jak minął rok 2023 w Radocynie?

SBN Radocyna funkcjonowała w tym roku w okresie od 18 czerwca do 3 września 2023 r.

Przygotowania do sezonu rozpoczęły się już 3-4 czerwca 2023, podczas weekendu remontowo – integracyjnego. Z tegorocznych przygotowań przedsezonowych odmalowaliśmy wiatkę, ławy ogniskowe, podesty prowadzące do toalet i kosze na śmieci, został także przeczyszczony komin, naprawiony most prowadzący na teren bazy oraz wykopany świeży dół pod wychodek.

Z tegorocznych inwestycji zakupiliśmy koce. Koce które początkowo planowaliśmy kupić w wersji tańszej okazały się jakościowo nieakceptowalne, dlatego zdecydowaliśmy się na sprawdzone przez nas tzw. koce szare oraz koce rekonstrukcyjne, posiadające zbliżony skład do koców szarych. Nabyliśmy sumarycznie 23 sztuki (8 szt. koc szary, 15 szt. koc replika).

Większość bazowych w tym sezonie składała się z członków naszego koła oraz ich rodzin. Poza bazowaniem ludzie również dopisali w tym sezonie i licznie stawili się na wydarzenia remontowe, rozbijanie i zwijanie bazy. Dziękujemy za to wsparcie!

Tegoroczna statystyka udzielonych noclegów przedstawia się następująco: 645 noclegów w namiotach bazowych, 1266 noclegów w namiotach własnych. Liczba osobonoclegów jest nieznacznie większa w porównaniu z zeszłym sezonem (wzrost o ok. 100), ale trzeba zaznaczyć, że baza działała dwa tygodnie dłużej niż w zeszłym sezonie.

A jak 2023 rok będzie wspominać Lubań?

56. sezon na Lubaniu trwał 10 tygodni. Rozbijanie bazy odbyło się 24-25 czerwca, a zwijanie

1-2 września. Udzielono około 1800 noclegów i utrzymano tendencję wzrostową. W rekordową sobotę baza była miejscem noclegu dla ponad 100 osób.

Nudno nie było, to z pewnością potwierdzają bazowi i praktykanci. W tym roku ponownie część tygodni była obsadzona przez podwójne zmiany bazowych i jest to kierunek, w którym chcemy zmierzać. Po zeszłorocznej awarii źródła nie było już śladu i wydajność można uznać za bardzo dobrą – jak na standardy Lubania. Udało się uporządkować teren wokół źródła. Niezwykle wydajne było także źródło prądu dzięki kapitalnemu remontowi solara.

Wymieniono wszystkie zużyte i wadliwe podesty pozostawiając zapas desek na kolejny rok.

Na bazie powstała strefa chilloutu z trzema bazowymi hamakami, która cieszyła się niezwykłą popularnością. Na bazie pojawiła się także różowa skrzyneczka czyli ogólnodostępne materiały higieniczne dla kobiet. W tradycyjnym konkursie na Dzień NaLeśnika wzięło udział 8 naleśników.

Według wszelkich dostępnych informacji, postępy w planach budowy schroniska nie zagrażają kolejnemu (kolejnym) sezonowi. Na rok 2024 zaplanowano wymianę dachu wiaty. Lubań przez cały sezon był miejscem spotkań turystów, ale także osób z SKPG. Kursanci kursu przewodnickiego SKPG 2123 świętowali tutaj zdobycie uprawnień państwowych, przyjaciele bazy obchodzili urodziny. Każda z okazji sprawiała, że baza rozbrzmiewała dźwiękami gitar, radosnego śpiewu i śmiechu. Mamy nadzieję, że wszyscy znów spotkamy się na polanie w 2024 roku.

Dziękujemy wszystkim, którzy przybyli na bazę i dali coś od siebie!

Wszelkie informacje na temat funkcjonowania baz można śledzić na fanpagach oraz strach www. Linki umieszczamy później.

Strony www baz:

Fan page baz:

Jeszcze raz chcielibyśmy podziękować wszystkim za wsparcie baz w 2023 roku. Do zobaczenia w wakacje 2024!